دفاعیه دکتری در دانشکده مهندسی عمران

 AWT IMAGE

 

دفاعیه دکتری در دانشکده مهندسی عمران

 

  آقای مهندس حسن دیواندری، دانشجوی دوره دکتری دانشکده مهندسی عمران گرایش راه و ترابری، ششم اسفندماه سال91، از رساله خود با عنوان «ارائه مدل شیارشدگی مخلوط­های آسفالتی با استفاده از منحنی تنش برشی ژیراتوری (دورانی)» دفاع خواهد نمود.

  چکیده این رساله که راهنمایی آن را دکتر حسن زیاری و مشاوره آن را دکتر غلامعلی شفابخش بر عهده دارند به شرح زیر می‌باشد.

  شیارشدگی یکی از مهمترین انواع خرابی­ روسازی­های انعطاف­پذیر است که سالیانه مبلغ قابل توجهی از بودجه تعمیر و نگهداری روسازی­های آسفالتی، صرف ترمیم آن می­گردد. از طرفی در سطح شماره یک از روش طرح اختلاط روسازی پیشرفته که برتری­های چشمگیری نسبت به روش مارشال دارد، فقدان یک آزمایش ساده تعیین مقاومت نمونه­ها در مقابل تغییر شکل دائم که علت اصلی بوجود آمدن شیار در آسفالت می­باشد، کاملاً محسوس است. روش­های موجود ارزیابی پتانسیل شیارشدگی مخلوط­های آسفالتی اغلب پرهزینه بوده و در عین حال انجام آنها مستلزم صرف زمان زیادی می­باشد. مجموع موارد فوق لزوم ارائه روشی ساده که ضمن دارا بودن دقت لازم بتواند در مدت زمان کوتاه و با هزینه اندک، وضعیت نمونه­ها را از نظر شیارشدگی در آزمایشگاه مشخص نماید، آشکار می­سازد. در این تحقیق که از دو نوع مصالح سنگی سیلیسی و آهکی رایج، دو نوع دانه­بندی، دو نوع قیر، دو نوع فیلر و سه درصد قیر متفاوت برای ساخت نمونه­ها استفاده شده، پس از مدلسازی منحنی تنش برشی متراکم کننده چرخشی ، با استفاده از پارامترهای این مدل و شیب تراکم دورانی، چهار مدل ریاضی جهت تخمین عمق شیار ناشی از ویل­تراک، عدد روانی بدست آمده از آزمایش خزش دینامیکی و عمق شیار ناشی از رابطه کشش غیر مستقیم ارائه شده است. این مدل­ها که صحت آنها توسط شبکه عصبی مصنوعی و الگوریتم ژنتیک نیز مورد تایید قرارگرفته، امکان ارزیابی پتانسیل شیارشدگی آسفالت را همزمان با ساخت نمونه­های آسفالتی هنگام تعیین میزان قیر بهینه در آزمایشگاه، فراهم می­سازد.

  با استفاده از این مدل­ها می­توان همزمان با ارائه طرح اختلاط آسفالت در آزمایشگاه، بدون صرف زمان و هزینه اضافی، وضعیت مقاومت شیارشدگی آسفالت مورد نظر را نیز تخمین زد. بدین ترتیب این امکان بوجود می­آید که از تولید آسفالت با پتانسیل بالای شیارشدگی در مرحله آزمایشگاهی و پیش از تولید کارخانه­ای جلوگیری نمود.

    واژه‌های کلیدی: شیارشدگی، متراکم کننده دورانی، منحنی تنش برشی، ویل تراک، خزش، کشش غیر مستقیم.

 


دفعات مشاهده: 4599 بار   |   دفعات چاپ: 1568 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 102 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

  تمامی حقوق برای دانشگاه علم و صنعت ایران محفوظ است.