نشست تخصصی اعضای هیأت علمی با مدیران حوزه فناوری دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد
.JPG)
روز دوشنبه ۷ مهرماه ۱۴۰۴، نشست هماندیشی اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با حضور رئیس و هیات رئیسه، مدیران و معاونان حوزه فناوری دانشگاه علم و صنعت ایران، در سالن پژوهشکده خودرو برگزار شد.
.JPG)
در این نشست ابتدا دکتر نوری (معاون فناوری، نوآوری و کارآفرینی دانشگاه علم و صنعت ایران)، به تشریح جایگاه نوآوری و فناوری در ساختار دانشگاه پرداخت. وی با تأکید بر ضرورت درک روشن از نیازها و خواستههای جامعه، اظهار داشت: حرکت در مسیر نوآوری باید با شناخت دقیق از مسائل و چالشهای موجود آغاز شود تا بتوان راهکارهای مؤثر و پایدار ارائه کرد. ایشان با اشاره به اینکه استراتژی نوآوری و فناوری جزئی جداییناپذیر از فرآیندهای دانشگاهی است، افزود: دانشگاه علم و صنعت ایران با رویکردی آیندهنگر، تلاش دارد تا نقشآفرینی مؤثری در توسعه فناوریهای نوین و حمایت از کارآفرینی ایفا کند.
معاون فناوری و نوآوری دانشگاه، همچنین به بررسی ویژگیهای دانشگاههای نسل اول تا چهارم پرداخت و گفت: دانشگاههای نسل اول صرفاً آموزشمحور بودند، نسل دوم به پژوهش نیز توجه داشتند، نسل سوم به سمت تجاریسازی دانش حرکت کردند و دانشگاههای نسل چهارم با تمرکز بر نوآوری و حل مسائل واقعی جامعه، نقش کلیدی در توسعه، آیندهپژوهی، نوآوری اجتماعی و حل مسائل کلان جامعه ایفا میکنند.
وی در پایان بر لزوم همافزایی میان بخشهای مختلف دانشگاه برای تحقق اهداف نوآورانه تأکید کرد.

در ادامه نشست تخصصی معاونت فناوری دانشگاه علم و صنعت ایران، دکتر هاجر قنبری (مدیر امور نوآوری و کارآفرینی دانشگاه)، به تشریح وضعیت فعلی و چشمانداز حوزه فناوری و نوآوری پرداخت. وی با اشاره به اینکه دانشگاه در ابتدای چرخه توسعه نوآوری قرار دارد، اظهار داشت: «ورود به مأموریتهای این حوزه نیازمند تمرکز بر آموزش و ترویج مبانی پژوهشهای فکری و ایدهپردازی است.»
دکتر قنبری با تأکید بر اهمیت آموزشهای کارآفرینانه و فناورانه، افزود: «با توجه به مأموریتهای تعریفشده، معاونت فناوری باید با تعامل مؤثر با بدنه دانشجویی و در حوزههای آموزشی و پژوهشی، زمینه تسریع و تسهیل فرآیند توسعه فناوری و نوآوری را فراهم کند.»
وی همچنین توسعه زیستبوم کارآفرینی در دانشگاه را یکی از اولویتهای اصلی دانست و گفت: «فرهنگسازی، مدیریت ثبت اختراع و مالکیت فکری، ترویج و توانمندسازی دانشجویان و اعضای هیئت علمی از جمله اقدامات کلیدی برای قرار گرفتن در چرخه نوآوری است. این اقدامات باید در سطوح مختلف، از دانشجویان تازهکار تا اساتید باتجربه، صورت گیرد تا ضمن بهرهگیری از تجربیات ارزشمند، آنان به سمت ایجاد شرکتهای دانشبنیان و انعقاد قراردادهای نهایی هدایت شوند.»
دکتر قنبری در پایان بر ضرورت شناسایی حلقههای فناورانه بالقوه در دانشگاه تأکید کرد و افزود: «این ظرفیتها نیازمند توسعه هدفمند هستند تا بتوانند نقش مؤثری در تحقق اهداف دانشگاههای نسل چهارم ایفا کنند.»
.JPG)
در ادامه، دکتر شکریه (رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران)، در نشست تخصصی حوزه فناوری و نوآوری، با تأکید بر نقش دانشگاه در توسعه زیستبوم نوآوری، اظهار داشت: اگر در داخل دانشگاه پارک فناوری ایجاد میکنیم، باید توجه داشته باشیم که دانشگاه خود یک سیستم منسجم است و در حال پذیرش یک اکوسیستم جدید در درون خود است. این فرآیند نباید منجر به تخریب ساختارهای موجود شود.
وی با تشبیه مسیر آموزش، پژوهش و فناوری به کوهی با ایستگاههای متعدد، افزود: هر یک از این مراحل مقدمهای برای مرحله بعدی هستند و باید بهدرستی طی شوند تا به فناوری منتهی شوند. در این مسیر، بومیسازی فناوری اهمیت ویژهای دارد، چرا که الگوهای غربی با اکوسیستم بومی ما تفاوتهای بنیادین دارند و نمیتوان نسخهای ناقص از آنها را در کشور پیادهسازی کرد و انتظار موفقیت داشت.
دکتر شکریه با نقد نگاه رایج به فناوری در جامعه، تصریح کرد: «فناوری ابزار است، نه اولویت. اولویتهای ما نیازهای واقعی جامعه هستند؛ مانند آلودگی محیط زیست، کمآبی، و ناترازی برق. فناوری باید در خدمت حل این مسائل قرار گیرد.
وی با اشاره به دستاوردهای دانشگاه در حوزه فناوری، گفت: ما فناوریهای مختلفی را به صنعت کشور تقدیم کردهایم و اکنون بخشی از این فناوریها در حوزه نظامی نیز مورد استفاده قرار گرفتهاند. دانشگاه باید در مسیر خدمت به جامعه، نقاط نیاز را شناسایی کرده و در همان مسیر حرکت کند.
رئیس دانشگاه در پایان با اشاره به تأکید رئیسجمهور بر نقش دانشگاهها در سیاستگذاری، خاطرنشان کرد: «دانشگاهها باید بهعنوان اتاق فکر دولت عمل کنند و در حل ناترازیها و چالشهای ملی نقشآفرینی کنند. حل مشکلات کشور باید در صدر اولویتهای دانشگاه قرار گیرد.»
.JPG)
در ادامه، دیگر مدیران حوزه فناوری به بحث فناوری و نوآوری اشاره و سخنرانی کردند.
.JPG)
در این نشست اعضای هیأت علمی دانشگاه با طرح دیدگاهها و تجربیات خود، به چالشها و فرصتهای موجود در مسیر توسعه فناوری اشاره کردند. محورهای مطرحشده شامل تقویت زیرساختهای نوآوری، حمایت از پژوهشهای کاربردی، ارتقاء ارتباط دانشگاه با صنعت، و لزوم بازنگری در سیاستهای آموزشی برای تربیت دانشآموختگان فناورمحور بود.
.JPG)
|